lördag 10 september 2011

Planering inför Sveriges 2a järnman...

(Klicka på bilden för att göra den större.)


*Tror på tomtar?


*Tror på troll?


*Tror på UFO?


*Tror på...


Listan kan göras hur lång som helst och om man eliminerar allt det som anses omöjligt kan bara det som återstår vara sanningen...


Var och en tolkar saker på sitt eget sätt därav bilden ovan.


Att inse att min dag igår handlade om att jag och min sambo begav oss till Ängelholm och Klitterhus för att reka inför nästa års tävling som är Sveriges andra på Ironmandistans.


Vidare handlade den om att jag tagit fram en triathloncykel färdigbyggd eller obyggd till de som önskar och det är en del intresserade, i alla fall till det priset.


Om man åker och hejar på sitt lokala fotbollslag när det är match så reagerar ingen men om ens liv kretsar kring triathlon, ja då är man en tok eller i minsta fall udda.


Låt gå för det helt enkelt.




Som  sagt så åkte vi till Klitterhus då min sambo hade en idé om att där fanns en plats som kunde var idealisk till triathlonen som fått arbetsnamnet; "Oresound Ultimate Triathlon" men var namnet ska ändras då lokaliseringen är Skälderviken mellan Kullaberg och Bjärehalvön.
Väl där så gick det upp ljus på ljus då platsen helt enkelt är idealisk för en järnman, det tilltänkta växlingsområdet är en gräsmatta omgärdad naturligt av tjock vegetation bestående av nyponbuskar vilka du inte tar dig igenom frivilligt och med en in/utgång mot havet och en in/utgång på motsatt sida.


Simning in mot havet och cykel in/ut på motstående sida och därefter löpning ut mot havet och mål vid klitterhus restaurang 300 meter längre söderut. Goda parkeringsmöjligheter och förlagt efter mitten på augusti var det inte krockar med Någon medel eller långdistanstävling, övriga distanser blir det svårt att ta hänsyn till då denna tävling framför allt inte riktar sig till triathleter av klenare virke. Jag skämtar inte när jag säger att det minst ska vara den tuffaste triathlontävlingen i Norra Europa var säkert hälften inte klarar av att slutföra.
Jag lockar med prispengar och summan ska vara högst av de Svenska tävlingarna i alla fall och baserar sig på antalet anmälda. 10 anmälda á 1200:- styck ger 6000:- i prispengar osv.


Därför säger jag också att ettan vinner totalsumman medan tvåan får blommor, det måste vara en rejäl utmaning då jag hoppas att de riktigt inbitna dyker upp även ifrån våra grannländer.


Vad är det som ska göra denna bansträckning så särdeles tuff då?


Jo simningen går i Skälderviken med varvning runt bryggan på klitterhus var publikum kan stå mitt på den stora bryggan och så att säga stå mitt i simningen vilket jag ser som mer än publikvänligt med start till höger om bryggan och uppgång till vänster och därefter ca 100 meter fram till växlingsområdet.


Cykelsträckningen viker lite norrut och tar deltagarna först genom småbåtshamnen och vidare mot Barkåkra för att ta cyklisterna slutligen till Hallandsåsen var de kommer att bli varse om att Skåne är definitivt inte platt. Minst 7 rejäla stigningar på en 2 varvsbana vet jag kommer att ta sänka många triathleter och mest lämpliga cykel här är inte en tempo/triathloncykel då detta handlar om rena bergsetapper. Idealet är en lättviktsracer med kompaktvevparti 50-34 fram och ex 13-28 låg utväxling på kassetten bak, aerobars kan man ha om man vill men är knappast något man tjänar alltför mycket på på denna banan.
Läser man det jag skrivit så låter man sig förstå att cykelbanan är riktigt riktigt tuff, jag har själv kört denna runda som baserar sig på en lokal motionsrunda kallad Vasserundan vilken är uppkallad efter CK Fix motionären Vassilidis Diamantopoulus en glad gymnasielärare ifrån Helsingborg som är en god vän till mig.


Jag själv startade min karriär som cyklist i åtta årsåldern  och har harvat igenom en och annan backe under drygt 30 år och kan säga att denna rundan sållar agnarna ifrån vetet...


...och därefter ska man springa en maraton.


Maran är inget som får en att sova gott om nätterna heller då den inleds med ca 3 kilometer på asfalt och sedan fortsätter över grusvägar, torvade löparspår, skogsstigar, traktorstigar för att sedan avslutas med någon km asfalt.


Det var första varvet... ;)


De sista 3 km är också asfalt, bra va?


Således är den avslutande löpningen ett rent terränglopp med minst sagt skiftande underlag.


Prissumman lockar men det är inga lättförtjänta pengar!


Vad tror ni om det kära vänner?


Parkeringen som bilden inte tillgodogör men här får utan vidare plats ca 1000 bilar, grönområdet skymtar till höger omgärdat av nyponbuskar. (Jodå det är våran Ford ifrån våran gård!)
Från höger kommer man ifrån havet och nergången till växlingsområdet sker vid soptunnan via en smal stig, löpningen sedan fortsätter rakt söderut i bild var man viker ner vänster.
Uppgången ifrån simningen med bryggan centralt, kalldusch direkt till höger i bild. Start till höger om bryggan, uppgång till vänster.
 Växlingsområdet, cykel in/ut längst ner till höger, bilparkeringen direkt till vänster.
Uppgången ifrån simningen var man går ner till växlingen ca 2 meter till höger om soptunnan/lyktstolpen. Byggnaden till höger i bild är omklädning och bastu som tillhör kallbadarna Ispiggarna i Ängelholm.
Bryggan sett längst utifrån, Klitterhus restaurang skymtar till höger, utanför bild till vänster finns Bunker bar, ett sommarställe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar