tisdag 6 september 2011

Inte bara arrangör men lite ändå...

Blev till att vända kepsen och sikta på lite motvind först och sidvind sen. Jag satsade på vägen mot Välinge var det viker in en lång grussträcka som slutar i Rögle, den lilla byn som gett namn åt hockeylaget. I Rögle finns en liten tjärn på kanske 15 x 30 meter och det var på den tjärnen allt började.
Dock gav jag mig inte bort mot Rögle utan följde grusvägen tills att den mynnar ut i ett kors och vek sedan höger in på en traktorstig, idag skulle det bli terränglöpning och rekning.

Invid Strövelstorp där jag bor så finns det en vandringsled som heter Vegeåleden som går i en del obanad terräng. Inför nästa år är ju planen att dra igång Øresound Ultimate Triathlon,en tävling som mer kommer att påminna om NORSEMAN än en sedvanlig triathlon. 

Distansen som ska forceras är dock Ironmandistans.

Tankarna har funnits där länge om denna totala idioti till tävling och det är väl just idiotin som gör att de mest garvade dras till en tävling av denna kaliber. Min tanke är att simningen ska genomföras i Skälderviken med Växling i Sibirienskogen vilket ramar in tävlingen bra, jag ska bara hitta ett bra växlingsområde först och sedan så drar jag cyklingen upp på flera branta stigningar uppe på Hallandsåsen för att riktigt plåga livet ur deltagarna för att sedan avsluta med en löpning som bitvis går i obanad terräng och i övrigt innehåller i stort sett ingen asfalt mer än kortare sträckor. Traktorstigar, skogsstigar, grusvägar och obanad terräng är huvudmedecinen för en misslyckad marathon...

Och det slutar inte där, första helgen i september mörknar det vid 20.30 så den avslutande löpningen måste ske med pannlampa OCH så måste man hålla sig med hydrapack själv, dock med möjlighet till påfyllning på de få vätskestationer som finns och sist men inte minst så kommer hälften av deltagareavgifterna gå till prispengar som ettan får.
Tvåan får blommor...

Jag räknar kallt med att knappt hälften går i mål och resten bryter! Jag har själv cyklat den tänkta cykelbanan som i sitt ursprung är 225 km lång men som jag kortar ner till 180 km och jag var inte tuff efteråt kan jag säga så bara där sållas agnarna ifrån vetet. Lockar det då? 

Jag hoppas det! Alla topptriathleter är utfattiga! =)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar